woensdag 19 december 2007

Dag 3: 2de met 15 punten

Vandaag was er dan eindelijk niet te veel wind, met 10 knopen en een strak blauwe hemel was het werkelijk een genot om op het water te zijn.

De eerste wedstrijd waren we goed weg vanuit het midden van de startlijn. We wilden naar links in de hoop dat daar de stroom naar boven zou staan maar helaas was dit niet het geval Vervolgens draaide de wind ook nog eens 50 graden naar rechts. Daarna was het admiraal zeilen naar de finish. Gelukkig wisten we de schade te beperken tot een negende plaats.

De tweede wedstrijd begonnen we heel sterk door drie bootlengtes voor de rest in het midden te starten. Daardoor kwamen we als tweede bij de bovenboei. Daarna zakten we langzaam iets terug omdat we moeite hadden met de golven en het gebrek aan wind. Hierdoor kwam onder andere Kasper Kieft ons nog even voorbij. Bij de laatste bovenboei lagen we vijfde. Maar in het laatste voordewindse rak wisten we ons weer terug te vechten naar de derde plaats net achter Ian Ainsley

De 3de race waren we iets te eager bij de start en moesten we terug. Daar zorgde het startschip voor de nodige verwarring door, nadat de X-vlag omlaag ging, deze ook weer omhoog te hijsen. Voor de zekerheid zijn we nog een tweede keer gedipt nadat we net weer aan de wind voeren. Bij de eerste bovenboei lagen we al weer twaalf en bij de laatste bovenboei moesten we er nog een voor ons dulden. Die konden helaas we ook niet meer inhalen. Een goede tweede was het resultaat.

De laatste race van de dag hadden we een goede start in het midden maar kwamen we als 9de bij de bovenboei door een gemiste wind vlaag. Bij de laatste onderboei lagen we derde. Daar hebben we besloten de ANDERE boei te pakken dan de eerste twee J's, om de oceaan op te gaan. Dit pakte goed uit: Marc Sadler ging matchracen tegen de nummer 2 en liet ons ongemoeid de andere kant op gaan. Bij de laatste bovenboei waren we er ruim voorbij en konden we door tussen Marc en de boei te blijven ons eerste echte paaltje op onze naam zetten.

Het resultaat is een tweede plek overall achter Marc Sadler. Het was een topdag en dit smaakt naar meer. Als slagroom op de taart zijn er door Ewout van Wijk, een bevriende piloot, en Marion de Haan foto's gemaakt vanuit de lucht.

Morgen verder!

5 Team Essent BananaJama

pieter zei

gefeliciteerd met jullie prestatie
zoals gebruikelijk rustig beginnen en een goede eind sprint ga zo door groets pp

theom zei

well done, so far so good en ... de echte tips gaan natuurlijk naar het gewone emailadres om te gebruiken of te deleten.
vM.

Heiko & Lineke zei

Gefeliciteerd en ga zo door. Een goede uitgangspositie na jullie eerste wedstrijddag.

Heiko en Lineke

Buckyball zei

Way to go J'tje

Volhouden zo en geniet van het weer want het is hier berekoud, de eerste schaatswedstrijden zijn al gehouden en vanochtend was er sneeuw.

We drinken er vanavond een op jullie tijdens de kerstborrel.