vrijdag 29 augustus 2008

Lessons learned

Lessons learned liggen altijd gevoelig. In veel gevallen betekend dat namelijk dat de organisatie fouten heeft gemaakt. Dankzij Youtube kunne we ook leren van andermans fouten.

Deze video gaat daarom ook niet over NED1333, maar over wat er mis kan gaan als je je spi tijdens de set niet onder controlle heb.

Ik ben zelf de controle wel eens kwijt geraakt terwijl we de bovenboei ronde en ik met al mijn gewicht aan het hicken was om de boot recht te houden. Vervolgens miste ik de overloop die op dat moment mijn hiking strap moest zijn. Hierdoor raakte ik als stuurman overboord.

Deze film gaat dus niet over dit moment aan boord van de NED1333 tijdens het class event in hellevoetsluis in 2005 maar laat wel zien hoe een downwind hoist niet zou moeten verlopen!

De eer van deze video gaat uiteindelijk niet naar de "beste stuurlman aan de wal" die wel de moeite nam om zijn videocamera mee te nemen... maar naar USA 1327 "Serious John"

Als je de film uitkijkt dan zie je 1 persoon zeker 30 seconden aan de boot hangen. Ik had het team al een paar keer in kleurijke bewoordingen laten weten dat ik nat aan het worden was.

Nogmaals watch and learn how not to hoist!

 

Eigenlijk is het best bijzonder, ik heb nooit geweten dat je zo hard kon omslaan met een J22! Zo zie je maar al Youtubend leer je bij!

LES1: Zorg dat je iedereen aan boord houd!

LES2: 1 persoon kan een spinnaker binnen halen, 1 persoon kan de boot sturen oftewel, je houdt in ieder geval 1 persoon over die de man over board in de gaten houdt. (Behalve als je met 3 man vaart, in dat geval houdt de stuurman de "man over board" in de gaten!

LES3: als de man overboard daar werkelijk los is van de boot, is er slechts 1 persoon met de man over board bezig. De rest is bezig het schip zo snel mogelijk weer bij de zwemmer te krijgen!

Geen opmerkingen: