zondag 18 oktober 2009

Update (met uitslag): Verslag eerste WiWe

Vandaag de eerste winterwedstrijd van het jaar! Om maar gelijk in de stemming te komen lag er bij aankomst een dun laagje ijs op het dek, strak blauwe lucht en weinig wind. Wordt het wel varen vandaag?

We hebben om 9 uur afgesproken om lekker op tijd te zijn! Hoewel  sommige mensen hier toch wat moeite mee hadden. De weg naar de kraan was in alle vroegte nog vrij dus besloot Joost er geen gras erover te laten groeien en zijn Peugeot 205 voor de J te zetten. Het arme beestje moest al zijn energie leveren maar hij trok het toch maar even!

We leggen de boot erin en al glibberend over het dek maken we de boot vaarklaar. Vandaag is het wel even anders. Jeroen is er niet en hebben in Jurjen een top vervanger kunnen vinden.

Na ons opgeladen te hebben met cappuccino varen we betijds al spinakerend de haven uit om ons goed voor te bereiden op het lichte weer. De wind komt uit het zuidwesten en is zwak. Daarom oefenen we wat rolgijpen en roltacks.

Bij de eerste start parkeren we ons helaas helemaal in. We kiezen om bij het schip te starten maar zijn niet de enige aangezien er 25 j22’s mee doen. We kunnen niet doen wat we willen en laten ons daarom in het eerst rak door de andere boten zeilen.

We kunnen niet de kant kiezen waar we op willen en belanden als 15e bij de bovenboei. Downwind kunnen we ons weer een beetje terug pakken en halen weer een vijftal bootjes in. Maar aan de wind slaat de twijfel toe en is het erg moeilijk met windshifts van 30 graden.

Toch komen we als 9e boven en besluiten gelijk te gijpen zodra we de bovenboei hebben gerond. Terwijl we wind zien aan de andere kant gijpen we terug wat we niet hadden moeten doen. We zitten weer aan de verkeerde kant van de baan en laten de boten aan de andere kant ons zo voor bij varen. We finishen als 11.

Veel geleerd uit deze wedstrijd met als belangrijkste. Slechts 1 iemand doet de tactiek en dat is Joost en we vertrouwen op hem.

Na de ossenstaart soep van Loes en de warme chocomel van Melissa gaan we de 2e wedstrijd in. De wind gaat langzaam aan een beetje bouwen aangezien er een bui aankomt. We starten halverwege bij de pin en klappen al vrij snel over stuurboord weg voor het veld langs. We duiken volledig de rechter hoek in en nemen daardoor veel risico. De snelheid is super goed en we merken dat we vooraan liggen.

Bij de bovenboei komen we als 2e aan net achter Thomas Allard die nog meer de rechter hoek was ingegaan. De wind is gedraaid en we kunnen na een directe gijp gelijk richting de beneden boei. We pakken de rechter boei en gaan iets meer naar links dan het vorige rak. We leveren aan het begin weer iets in, maar uiteindelijk boven bij de boei blijken we nog steeds 2e te zijn met achter ons Bigliftboot Suus en daarachter Stripes,Menno. Dan begint de twijfel, moeten we finishen of nog een rondje? Om ons heen zien we meer mensen twijfelen en met name Thomas die voor ons ligt. We denken uiteindelijk dat we moeten finishen en gaan daar ook voor. Alhoewel het spel nog niet klaar is. We kunnen Thomas niet meer in halen maar wel op een dwaalspoor zetten. We hijsen de genua en halen de spiboom eruit alsof het lijkt dat we nog een rondje gaan varen. Het werkt, want Thomas haalt zijn spi eraf en rond de boei. Snel gaat de genua bij ons weer omlaag en de boom erin om zo naar de finish de scheuren. Zodra Thomas het door heeft draait hij terug en komt hij achter ons aan! We worden eerste, maar onze truc had meer effect op het veld. Suus trapte er ook in zo kon Menno nog 3 worden. Met ons paaltje in onze zak, een bigsmile op het gezicht en een tacticus die het geweldig heeft gedaan, gaan we met een voldaan gevoel naar de haven.

Overall die dag zijn we derde en willen we Jurjen super bedanken om te sturen bij ons aan boord!